Het verschil tussen een tekstschrijver en copywriter

Creatieve copy wet floor

Het Nederlands. Een mooie taal waar we best wel wat trotser op mogen zijn. Zou het niet fijn zijn als we de hoeders van deze taal een echte titel konden geven? Laten we beginnen met de professional die elke dag weer het Nederlands gebruikt om z’n brood te verdienen: de tekstschrijver. Of copywriter.

Daarover gesproken…Is dat niet net zo’n gevalletje als ondernemer en entrepreneur? Modeontwerper en fashion designer? Een vleugje Engels gebruiken om iets spannender en ingewikkelder te laten lijken? The answer is no. Er zijn namelijk verschillen.

Wat doet een tekstschrijver?

De primaire taak van een tekstschrijver is het creëren van materiaal met als doel de lezer te vermaken of te informeren. Vaak zijn deze teksten aan de langere kant. Denk aan (journalistieke) artikelen, blogposts, websiteteksten, nieuwsberichten, teksten voor tijdschriften en andere langere teksten.

Taalkundige correctheid, zorgvuldigheid en het juiste gebruik van spelling en grammatica zijn voor tekstschrijvers essentieel. De teksten kunnen zowel formeel als informeel zijn en bedienen een vrij brede lezersgroep. Er zijn mensen die beweren dat een tekstschrijver een neutrale schrijfstijl moet hanteren, om te zorgen dat de lezer zo goed en duidelijk mogelijk geïnformeerd wordt. Ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat elke tekst duidelijk over kan komen, zolang je het op de juiste manier schrijft. Of ik nou websiteteksten schrijf voor een schoonmaakbedrijf of een brochure voor een payrollbedrijf: de doelgroep wordt geïnformeerd. Toch zijn ze niet neutraal want beide teksten hebben een verschillende tone of voice.

Wat doet een copywriter?

Een copywriter schrijft – net als een tekstschrijver – teksten. Het grote verschil met tekstschrijvers is dat copywriters (bijna) altijd het doel hebben om ‘iets’ te verkopen met de tekst. Dat iets kan een product zijn, een dienst, idee of overtuiging. De teksten die een copywriter maakt, zijn daarom vaak ook een stuk korter. Denk aan een pakkende kop boven een poster, een krachtig woord op een verpakking of een slogan voor een bedrijf. De kracht van een copywriter is zijn (haar!) creativiteit en vermogen om met woorden en taal de juiste snaar te raken. Dit betekent dat taalkundige correctheid vaak ondergeschikt is aan stijl en boodschap voor een copywriter. Je leest het goed: een copywriter kan dus (soms uit noodzaak) een typ- of grammaticale fout maken.

Glitter copywriter

De vergelijking: Tekstschrijver vs. Copywriter

Maar dat is nog niet alles. Sterker nog, we zijn er nog lang niet. Natuurlijk is er, net zoals in het echte leven, sterk sprake van grijze gebieden. Er zijn legio tekstschrijvers die ook aan ijzersterke copywriting doen (yours truly) en er zijn copywriters die erg goed zijn in journalistieke longreads (yours truly)Deze twee beroepen kan je zien als twee zijden van dezelfde medaille: beide mensen worden betaald om tekst op te leveren. Ook weten ze vaak precies welke power words ze moeten gebruiken om een lezer te beïnvloeden. Ze hebben immers vaak kennis van dezelfde gebieden.

Heb je een copywriter of tekstschrijver nodig?

Hoe weet je nou of je een copywriter of tekstschrijver moet inhuren? Ben je op zoek naar een schrijver die je brochureteksten helder en duidelijk kan schrijven? Of zoek je iemand die de headlines en banners van je website messcherp kan formuleren? Normaal gesproken kan je bij de brochureteksten prima terecht bij een tekstschrijver. De banners voor je website ‘bestel’ je simpelweg bij een copywriter. Maar maak je geen zorgen, elke schrijver weet van zichzelf wat hij of zij wel of niet goed kan. En een beetje vakman (of vrouw) zegt dat ook.

Kijk niet raar op wanneer een schrijver voor de ene opdracht een ‘tekstschrijver’ hoed opzet en voor de andere een ‘copywriter’ petje draagt.

Help!
Wil je meer informatie over de verschillen of heb je hulp nodig bij tekst, in welke vorm dan ook? I am at your service met mijn tekstbureau in Rotterdam! Meer weten? Bekijk wat ik voor je kan betekenen.