Zo schrijf je het perfecte persbericht
Een persbericht is een belangrijk element in een pr-strategie. Deze relatief korte en bondige teksten geven veel details over een productlancering, de aankondiging van een evenement of de opening van een nieuwe winkel. Met andere woorden: alle nieuwswaardige gebeurtenissen die een organisatie naar buiten wil brengen.
Gratis reclame
Het opstellen van een goed persbericht is de eerste stap naar gratis publicatie. Want zeg nou zelf, wie wil er niet gratis in een vaktijdschrift, nieuwsbericht, interview of in de krant? Appeltje eitje… zou je denken. De praktijk is helaas anders en dus verdwijnen (pin me niet vast op de cijfers) negen van de tien persberichten in de prullenbak.
Tijd is geld en verspilling is zonde. Daarom geef ik je 10 tips voor het schrijven van een persbericht.
1. Check de nieuwswaardigheid van je bericht. Kan je ‘ja’ antwoorden op alle vier de onderstaande vragen? Dan heb je een potentieel goed persbericht:
- Is er iets ‘nieuws’ in het verhaal?
- Is dit interessant voor iemand buiten jouw onderneming of branche?
- Is er iets ongewoons of onverwachts aan?
- Kan het iemand eigenlijk wat schelen?
De laatste klinkt misschien wat bot. Maar: als dit bericht echt alleen interessant is voor jouw werknemers, houd het dan bij een interne memo.
2. Gebruik sterke koppen om je bericht aan journalisten te ‘verkopen’. Jouw persbericht is niet het enige bericht dat journalisten ontvangen. Geef ze de mogelijkheid om er een aantrekkelijk verhaal van te maken. Vergeet bovendien niet om in het onderwerp van je e-mail te zetten dat het om een persbericht gaat. Plak daarnaast het bericht in de e-mail, niet in een bijlage. Maak het de journalist gemakkelijk.
3. Zet de meest belangrijke informatie in de eerste alinea. Nieuwsberichten zijn kort en krachtig. Hoe zou de eerste zin klinken als deze op de radio wordt uitgesproken in het laatste nieuws?
4. Houd het kort! Een pagina is het beste, twee is echt het maximum (maar doe toch maar een enkele pagina).
5. Gebruik quotes voor het geven van inzichten maar niet voor te veel informatie. Een quote gebruik je ominsightsen meningen te geven. Het moet klinken alsof een echt (en dus bestaand) persoon het heeft gezegd. Smijt dus niet met spreektaal.
6. Harde nummers en feiten in je persbericht zorgen dat je aankondiging goed ondersteund wordt. Hoe meer je je argumenten kwantificeert, hoe sterker deze overkomen.
7. Spelling en grammatica moeten 100% foutloos zijn.Lees je persbericht dus goed door en vraag bij voorkeur een tweede of derde set ogen voor hulp. Zelfs door het kleinste foutje kan een journalist besluiten om niets met je persbericht te doen.
8. Voeg duidelijke contactinformatie toe zodat journalisten snel en makkelijk meer informatie kunnen inwinnen. Naam, e-mailadres en telefoonnummer.
9. Maak het makkelijk om meer informatie te vinden door relevante links naar je website erin te zetten. Zorg dat journalisten niet hoeven te zoeken naar meer achtergrondinformatie. Daar zit niemand op te wachten. Je weet hoe kort je eigen spanningsboog is, waarom zou die van een drukke journalist langer zijn?
10. Beantwoord Wie, Wat, Waar, Waarom, Wanneer en Hoe in je persbericht.Je bent helemaal een held als je dat in je eerste alinea doet. Door deze zes vragen te beantwoorden geef je alle informatie die nodig is om het bericht goed te kunnen begrijpen.
Met deze tien tips in je zak moet het niet moeilijk zijn om een persbericht op te stellen dat je gaat helpen aan de nodige publiciteit. Kom je er niet uit en heb je hulp nodig? Mijn persberichten worden regelmatig gebruikt en geplaatst.